اهداف
۱. تقویت روحیه مطالعه سرگذشت مشاهیر و مفاخر فرهنگی
۲. آشنایی با سبک زندگی و شیوه رفتاری الگوهای علمی و فرهنگی
۳. تقویت مهارت خواندن با رعایت لحن مناسب برای درک بهتر
۴. گسترش دایره واژگان در حوزه زندگی نامه
۵. تقویت مهارت های املایی، نگارشی و خوش نویسی
۶. تولید بندهای بدنه در نگارش زندگی نامه.
دانستنی های معلم
- نکته ای نیست !
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس 10 فارسی

- روش تدریس پیشنهادی: قضاوت عملکرد ، روش کارایی گروه (به شکل ساده)

- در این درس، می آموزیم که از ترکیب «کلمه + آمیز» و «کلمه + انگیز» ، واژه جدید ساخته می شود.
- هدف این است که دانش آموزان نسبت به این ترکیب، هوشیار شوند و تلاش کنند ترکیب هایی با این ساخت، در ذهن خود بسازند و یا نمونه های شنیده شده قبلی را به یاد بیاورند و در گفتار و نوشتار به کار بگیرند.

- در این درس تأکید بر لحن خواندن جمله ها و تفاو ت های لحنی آنها است.
- برای آموزش، توجّه دانش آموزان را به لحن متفاوت خواندن جمله های خبری، پرسشی، عاطفی و امری جلب می کنیم.
- بهترین شیوه در آموزش، خواندن تعدادی از دانش آموزان و مقایسه لحن آنها است.
آماده سازی - انگیزش اولیه
معنی کلمات و صوت روخوانی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
صوت اول : نام نیکو

- لیست معنی کلمات جدید :
استعداد: ذوق، توانایی
فوق العاده: غیرعادی ، غیر معمولی
قلم مو: قلم مو دار مخصوص نقاشی
مشغول کرد: او را به انجام کار وادار کرد
دلنشین: خوشایند، پسندیده
کنجکاو: دقیق، جست و جو گر
جست و جو کننده: جست و جو کننده
شبانگاه: به هنگام شب
خیال انگیز: آنچه خیال را بر می انگیزد
بکشد: نقاشی کند، طراحی کند
خشت: آجر خام
تحسین آمیز: همراه با ستایش و افرین
تشویق: تحسین، آفرین گفتن
مراقب: نگهبان
آفت: آسیب، بال، زیان
زمزمه: زیر لب سخن گفتن
سپیده دم: سحرگاه ، بامداد
هیجان: شور ، ذوق ، اشتیاق
شفافیت: صاف وروشن بودن ، آشکار بودن
سختی کوه: محکم بودن کوه
غرور: در این درس به معنی خود خواهی و مغرور شدن است
نیم رخ: نصف صورت، منظره نصف چهره
کارش گره خورد: کنایه از دچار مشکل شدن
ضامن آهو: لقب امام رضا
ضامن: کسی که مسئولیت کاری را می پذیرد، نگهداری و مراقبت کننده از چیزی
نام آشنا: شناخته شده، معروف، مشهور
نگاره: نقش، صورت، نقاشی
سوگوار: مصیبت زده، اندوهگین، ماتم زده
ستوده اند: ستایش کرده اند، تحسین کرده اند
ضایع: تباه شده، تلف شده
کلّه: رمه چهارپایان
سرخ شده بود: در این درس خجالت کشیده بود
بی صبرانه : بدون تحمل، بدون شکیبایی
به به: کلمه تحسین ، آفرین
مطمئن: آرام، آسوده، با اطمینان
زر نگار: طلا کاری شده
کزو: که از او
پایدار: همیشگی
گریسته: گریه کرده
ناباوری: باور نداشتن

- کلمه های هم خانواده درس :
تشویق: مشوِّق، شوق، اشتیاق
محمود: حامد، حمد
ضامن: تضمین، ضمانت
ذهن: اذهان، ذهنیّت، ذهنی
شهرت: مشهور، مشاهیر
نقش: نقاش، نقشه
مساجد: سجده، مسجد
مشغول: شغل، شاغل، مشاغل
حافظ: حفظ، محفوظ، حافظه

- کلمات متضاد و مخالف درس :
سیاهی ≠ سفیدی
غرور ≠ تواضع
بی صبرانه ≠ با آرامش
شبانگاه ≠ صبحگاه
بیشتر ≠ کمتر
نیک نام ≠ بد نام
هیچ چیز ≠ همه چیز
کم حرف ≠ پر حرف
پرکار ≠ کم کار
شب ≠ روز
نشسته ≠ بلند شده
گریسته ≠ خندیده
املا و کلمات سخت
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ املا و روابط کلمات درس 10

- لیست کلمات سخت درس :
محمود_ شبانگاه_ ستارگان_ غروب های _ خیال انگیز_ زاینده_ ستون _ مساجد_ اصفهان_ نقاشی_ تصویر_ کبوتران_ امامی_ استعداد_ فوتبال ق العاده_ کم حرف_ مشغول_ شعر _ دلنشین_ جلال الدین محمد_ زمزمه_ طراحی_ مولوی_ نگارها_ خوش حالی_ هیجان_ سیاهی_ تشویق_ گذران_ خشت_ تحسین امیز_ مراقب_ غرور_ آفت_ اهو_ سرمشق_ضامن_ گله_ سرخ_ ذهنی_ ناباوری_ بی صبرانه_ هنرمند_ مطمئنم_ نقاشی_ فرشچیان_ شهرت_ عصر عاشورا_ سوگوار_ امام حسین ع_ نیک نامی_ نویسنده_ شاعر_ زر نگار_ ضایع
آزمون و نمونه سوال