اهداف
۱. آشنایی با فرهنگ مقاومت و دفاع از میهن
۲. آشنایی با برخی از مفاخر و مشاهیر از جمله شهدای هسته ای
۳. تقویت پشتکار و صبر و شکیبایی
۴. تقویت درک متن و سواد خواندن
۵. تقویت مهارت املانویسی و نگارش
۶. تثبیت مهارت شنیداری و قصّه گویی
۷. آشنایی با اجزای جمله و توجّه به کاربرد جمله های گسترش یافته و صحیح
۸. آشنایی و تشخیص بندهای بدنه در نگارش.
دانستنی های معلم
- خواست ما از «فضا سازی» ، گسترش دامنه کلام است. این کار هم می تواند در گفتار اتّفاق بیفتد و هم در نوشتار.( مانند نمونه بالا )
- جمله هایی که بدین گونه، فضاسازی و گسترده می شوند، از نظر حسّ و حال و فضای عاطفی و تصویری، کاملاً اثربخش تر هستند و خواننده را در فضای واقعی نوشته قرار می دهند.
- لحن متن درس دهم از نوع «عاطفی-خبری» می باشد.

- خواندن زیبا، دمیدن روح به پیکره بی جان متن است. روخوانی آداب خاص دارد که باید این آداب را به دانش آموزان آموخت.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس 9 فارسی

- روش تدریس : روش پیش سازمان دهنده
آماده سازی - انگیزش اولیه
معنی کلمات و صوت روخوانی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
صوت اول : نام آوران دیروز ، امروز ، فردا
صوت دوم : گوش کن و بگو
صوت سوم : سرای امید

- لیست معنی کلمات جدید :
کم کم روزها بلندتر می شد: از صبح شب یلدا، روزها کم کم طولانی تر می شوند
خوش نما: ظاهر زیبا
نه، مزاحمتان نمی شویم: آداب گفتگو
نام آوران: افراد مشهور
تاریخ معاصر: حدود ۴۰۰ سال اخیر
افزون: زیاد
معاصر: هم دوره
لحن: آهنگ
ناگزیر: به ناچار
دلاوران: شجاعان، جنگجویان و دلیران
سیما: چهره
محو تماشا شدن: با تمام حواس به چیزی نگاه کردن
برخاستم: بلند شدم
سپاسگزاری: تشکر
ان شاء الله: اگر خدا بخواهد
نام آور: مشهور و معروف
کشمکش: دعوا
موضوع: مطلب
خوش نما: زیبا و آراسته
خیره: زل زدن
محو شدن: با تمام وجود تماشا کردن
بزرگ مردان: مردان بزرگ
دیروز و امروز: گذشته و آینده
جلب کرد: جذب کرد
هسته ای: مربوط به انرژی هسته ای
نگاهم دوخته شد: کنایه از زل زدن
تحویل دادم: سپردم
روانه شدیم: حرکت کردیم
چیده شده بود: مرتب شده بود
مزاحم نمی شوم: زحمت تمی دهم
متوجه کرد: توجهش را جلب کرد
فصل کتاب: قسمتی از کتاب
فناوری: بهره از دانش جدید در کارهای صنعتی و کشاورزی و پزشکی
جالب: جذاب و شایسته
تعریف: بازگو کردن، معنی کردن

- کلمه های هم خانواده :
گفت: گفتار، گفت و گو
معاصر: عصر
جمع: مجموع، جمیع
منظم: ناظم، نظم
مخصوص: خاص، خصوص
لطف: الطاف، لطیف
صبر: صابر، صبور

- کلمات متضاد و مخالف :
بلندتر ≠ کوتاه تر
بیشتر ≠ کمتر
خوش اخلاق ≠ بد اخلاق
ایستاد ≠ حرکت کرد
پشت ≠ جلو، روی
منظم ≠ نامنظم
مناسب ≠ نامناسب
امروز ≠ دیروز
برخاست ≠ نشست
گذشته ≠ حال
پست فارسی پنجم 6
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ املا و روابط معنایی درس 9

- لیست کلمات سخت املایی :
بعد از ظهر_ مطالعه_ بهمن_ موضوع_ فروردین_ دقیقه_ کتاب فروشی_ تقریبا_ خوش_ اخلاق_ منظم_ خوش نما_ چیده_ گاهی_ تصویر_ جلد_ تماشا_ لحظه_ صاحب_ این طوری_ خیره_ورق_ مزاحمتان_ حرفش_ این جوری_ پذیرفتیم_محو _ غرق_ صدای_ تازه_ دلاوران_ شوخی_ کشمکش_ سرگرم_ فصل_ نام آوران_ توجه_ فهرست_ مطالب_ معاصر_ مخصوصا_ انقلاب اسلامی_ جبهه_ دفاع مقدس_ فناوری _ علمی_ مصطفی_ تهرانی مقدم_ مسعود علی محمد ی_ رضایی نژاد_ شهریاری_ تاریک_ صبر_ مطلب_ لحنش_ وقت _ دقیقه_حتی_ تعریف_ پزشک_ تصویر_ برخاستم_ چهره_ تحویل_ ان شا لله_ خداحافظی_ سپاسگزار ی_ روانه
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه کاربرگ درس اول فارسی