اهداف
1. در بررسی یک مسئله،تشخیص دهند که چه چیزی را اندازه میگیرند، چه چیزی را تغییر میدهند و چه چیزهایی را ثابت نگه میدارند.
2. از مشاهدات خود نتیجه گیری کنند.
3. مهارت رسم نمودار را در خود تقویت کنند.
4. نتایج بررسی خود را به روش های گوناگون (روزنامه دیواری، پوستر، مقاله، فیلم و..) ارائه دهند.
دانستنی های معلم
- هدف این درس در اصل آموزش کاوشگری و کنجکاوی علمی است و بس.
- درباره روش علمی ، در این درس مرحله فرضیه سازی و طراحی آزمایش برای امتحان فرضیه مورد توجه قرار گرفته است.
- دانش آموز باید بیاموزد که در هنگام طراحی فرضیه های خود به نکات زیر توجه کند:
1. موضوع مورد بحث چه ویژگی هایی دارد(متغییر ها)
2. کدام ویژگی ها باید ثابت بمانند و کدام ها باید تغییر کنند.
3. ارتباط ویژگی ها با یکدیگر چگونه است.(رابطه متغیر ها)
- محتوا مشابه (تکمیلی) - درس اول علوم چهارم.
نکات آموزشی
- همواره در تدریس علوم تجربی یادتان باشد ☝️☝️
- مهارت های روش علمی که در سال های پیش آموخته اند :
سال اول: مهارت مشاهده را فرا میگیرند.
سال دوم: مهارت یادداشت برداری را در خود تقویت میکنند.
سال سوم: مهارت جمع آوری اطلاعات را می آموزند.
سال چهارم: مهارت پیشبینی را کسب و در خود تقویت میکنند.
امسال : مهارت شناخت متغیرها و کنترل آنها در طراحی آزمایش ها برای اثبات فرضیه خود.
مثال : ثابت نگه داشتن میزان نور و نوع و مقدار آب برای پیدا کردن میزان اثر نوع خاک بر رشد گیاهان.
آماده سازی - انگیزش اولیه
- انیمیشن ، کلیپ
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس اول
فایل ۲-۳ : کاربرگ درس اول - خارج برنامه
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش