اهداف
1. با انجام فعالیت های گوناگون (طرح پرسش /مدل سازی/ جمع آوری اطلاعات/ فکر کنید/ گفتوگو) با فسیل ، چگونگی تشکیل وکاربرد آن آشنا شوند.
2. با مشاهده تصاویر مراحل تشکیل فسیل در لایه های رسوبی، بتوانند درباره ترتیب تشکیل لایه ها اطلاعاتی ارائه دهند
دانستنی های معلم
- نقشه درس ☝️☝️
- در این درس تأکید بر کار گروهی، ایجاد هم فکری و رفاقت در بین دانش آموزان میباشد.
- شرایط مناسب فسیل شدن :
1. داشتن قسمت های سخت در بدن مانند استخوان و دندان
2. در امان ماندن از تجزیه فوری
- راه های فسیل شدن :
1. مدفون شدن زیر آتش فشان
2. مدفون شدن زیر رسوب رودخانه ها
3. باقی ماندن استخوان و قسمت های سخت
4. مدفون شدن زیر صمغ و رزین گیاهان( بیشتر برای جانداران کوچک)
5. مدفون شدن زیر نفت و قیر( قسمت های نرم را نیز سالم نگه می دارند)
- انواع فسیل ها :
1. فسیل بدن جانداران
2. فسیل تخم ، جنین ، برگ ، دانه و...
3. فسیل آثار جانداران ( بخصوص رد پا ، خزیدن و حرکت کردن )
آماده سازی
- از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، میتوان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سؤال نمود و تدریس را آغاز کرد. به طوری که خبر «فسیل ماهی متعلق به هفت میلیون سال پیش در تبریز کشف شد» برای آغاز فرایند کاوشگری منظور شده است.
- انیمیشن ، کلیپ ، شعر
نکات آموزشی
- نکاتی که سال های پیش درباره موضوع آموخته اند :
سال اول: سنگ، آب، خاک در مناطق مختلف زمین وجود دارد.
سال دوم: ــ
سال سوم: چرخه آب، خاک و تخلخل آن و کاربردهایش را فرا میگیرند.
سال چهارم: با انواع سنگ، چگونگی تشکیل و کاربرد آنها آشنا میشوند.
ــ از ته نشین شدن مواد و سخت شدن آنها، سنگ رسوبی به وجود میآید.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس چهارم
فایل ۲-۳ : کاربرگ درس چهارم - خارج برنامه
فایل های قابل ویرایش