اهداف
۱. نمودارهای دما و بارش را بخوانند.
۲. از روی نمودارهای دما و بارش، شرایط آب و هوایی یک ناحیه را تشخیص دهند.
۳. با دماسنج یا بارا نسنج، مقدار دما و بارش را در یک مکان انداز ه گیری کنند.
۴. وضعیت هوا را در شهر یا ناحیه خودشان برای مدتی خاص ثبت کنند )مثلاً یک هفته(.
۵. تأثیرات آب و هوا را بر فعالیت های روزانه زندگی بیان کنند.
دانستنی های معلم
- مطالب این درس را که کاملاً جنبۀ عملی دارد به مطالب حافظه ای تبدیل نکنید. خواندن دماسنج، درست کردن باران سنج، ثبت وضعیت هوا در جدول، خواندن نمودار، ترسیم نمودار، از مهارت های عمده ای است که باید به طور عملی تمرین و تکرار شود.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل 1-2 : نمونه طرح درس از درس 16
آماده سازی - انگیزش اولیه
- پرسش سوال
امروز هوا چگونه است؟
گرم یا سرد؟
بارانی یا آفتابی؟
اگر الان فصل تابستان بود، هوا چگونه بود؟
شروع سال تحصیلی (روز اول مهر) هوای شهر یا روستای شما چگونه بود؟
بپرسید که هوا چه تأثیری بر زندگی روزانه ما دارد؟

- از دماسنج استفاده کنید و در مکان های مختلف نصب کرده و بخواهید که اعداد بدست آمده را نوشته و مقایسه کنند.
محتوا کمک آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : 13 شعر کودکانه درباره هوای پاک
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس 16
فایل دوم : کاربرگ شماره 11 کتاب ( برای چاپ )
فایل سوم : کاربرگ شماره 12 کتاب ( برای چاپ )
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش