اهداف
۱. کار مورخ را در مطالعه تاریخ بیان کنند.
۲. کار باستان شناس را بیان کنند.
۳. کاربردهای موزه را بیان کنند و اهمیت آن را بگویند.
۴. در صورت امکان به همراه معلم از یک موزه بازدید و آداب و رفتارهای مناسب در موزه را رعایت کنند و گزارشی کوتاه بنویسند.
۵. به کمک بزرگ ترها موزه ای در شهر یا استان محل زندگی خود شناسایی کنند.
۶. با توجه به تصاویر به جامانده از تمدن باستانی بتوانند چیستی آثار و اشیای قدیمی را حدس بزنند و بررسی کنند.
دانستنی های معلم
- تفاوت کار مورخ و باستان شناس: مورخان در مورد رویدادها و حوادث تاریخی جست وجو و بررسی می کنند و مدارک و شواهدی را به دست می آورند تا علل آن حوادث را تبیین کنند . مورخان در کار خود از نتایج کار باستان شناسان نیز استفاده می کنند. باستان شناسان به بررسی و مطالعه مکان ها و اشیایی که از گذشته ، برجا مانده است، می پردازند. باستان شناسان با حفاری در مکان های مخصوص، وسایل مکشوفه به دست آمده را آزمایش کرده، سن آنها را تعیین و نوع ساخت آنها را تجزیه و تحلیل می کنند. باستان شناسان از علومی چون زمین شناسی، شیمی و نقشه برداری در مطالعات و تحقیقات خود استفاده می کنند.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل 1 الی 3 : نمونه طرح درس های درس 10
آماده سازی - انگیزش اولیه
- بچه ها ما با وسایل دوران نوزادی و کودکی مان می توانیم پی ببریم که در آن مرحله از زندگی چه وضعیتی داشتیم.
حالا چون در درس قبل با تمدن ایلام آشنا شده اید اکنون بگویید:
1. از کجا فهمیده اند که تمدن ایلام دارای خط بوده است؟
2. چه کسانی چنین موضوعی را فهمیده اند؟ از کجا می دانیم که تمدن ایلام مذهب و پرستش گاه داشتند؟
3. به نظر شما چه کسانی این اشیا و وسایل را کشف کرده و مطالعه می کنند؟
محتوا کمک آموزشی
کاربرگ و تکلیف
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش