اهداف
- اهداف :
۱. با انجام فعالیت های گوناگون (جمع آوری اطلاعات / فکر کنید/ گفت و گو/..) با مفهوم زیستگاه و انواع روابط غذایی موجودات زنده با یکدیگر و نقش هر موجود زنده در این روابط آشنا شوند.

- اهداف رفتاری :
۱. ارتباط متقابل موجودات زنده با یکدیگر و محیط غیرزنده را شناسایی و بررسی کنند.
۲. برای حفظ زیستگاه های مختلف راه حل ارائه دهند.
دانستنی های معلم
- نقشه درس 👆

- اکوسیستم: به مجموعه موجودات زنده و محیط زندگی آنها گفته می شود. عوامل غیرزنده محیط زندگی موجودات زنده شامل دما، آب، نور، خاک، فشار و گازهاست. موجودات زنده ای که در یک اکوسیستم زندگی می کنند، دارای مکانی به نام زیستگاه هستند که محیط زندگی آنان است مثل رودخانه و دریا و ...

- زنجیره غذایی : همه موجودات از راه غذا انرژی به دست می آورند. برخی این غذا را خود تولید می کنند ( تولید کننده ) و برخی از سایر جانوران تامین می کنند ( مصرف کننده ) . مانند گیاهان که از طریق فتوسنتز این کار را انجام می دهند. و همچنین مانند حیوانات گیاهخوار و گوشتخوار. به رابطه غذایی بین موجودات زنده، زنجیره غذایی می گویند. در یک زنجیره غذایی همیشه اولین حلقه را یک تولیدکننده و بقیه حلقه ها را مصرف کننده ها تشکیل می دهند. ( گیاه - خرگوش - روباه )

- شبکه غذایی : به ارتباط بین چند زنجیره غذایی شبکه غذایی گفته می شود. جانورانی که می توانند از چند زنجیره غذایی استفاده کنند، در یک شبکه غذایی وارد می شوند و در این صورت شانس این را دارند که چنانچه یک منبع غذایی در یک زنجیره غذایی آنها از بین برود، از منابع غذایی زنجیره های دیگر غذایی بهره مند شوند. دسته سوم موجودات زنده را تجزیه کننده گویند که از تجزیه موجودات زنده دیگر غذای خود را تأمین می کنند، مانند باکتری ها و بعضی از قارچ ها. آنها با عمل تجزیه مواد را به طبیعت باز می گردانند و گیاهان سبز می توانند با استفاده از این مواد عمل غذاسازی یا فتوسنتز را انجام دهند.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل 1-3 : نمونه طرح درس از درس 13 علوم

- مطالب مرتبط با زیستگاه در سال های قبل :
سال اول :
1. بعضی از گیاهان گل و میوه دارند.
2. گیاهان برای ما و جانوران فایده های زیادی دارند.
3. باید در حفاظت از گیاهان بکوشیم.
4. برخی موجودات زنده و برخی غیر زنده اند.
5. جانوران از گیاهان و جانوران دیگر تغذیه می کنند.
6. برخی جانوران برای ما مفیدند و برخی برای ما مشکلاتی ایجاد می کنند.
7. از آلودگی آب و هوا باید جلوگیری کنیم.
سال دوم :
1. برای نگه داری از گیاهان نور مناسب، آب کافی، خاک خوب لازم است.
2. همه جانداران به آب و هوای سالم نیاز دارند.
3. باید از آلودگی هوا و آب جلوگیری کنیم.
4. سوخت ها تمام می شوند و هوا را نیز آلوده می کنند.
5. غذای برخی جانوران بخش های مختلف گیاهان است.
6. انسان و جانوران به پراکنده کردن میوه ها و دانه های گیاهان کمک می کنند.
سال سوم :
1. ما باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.
2. جانوران در جایی زندگی می کنند که بتواند نیازهایشان را برطرف کند.
3. جانوران برای انسان فایده های زیادی دارند.
4. ما باید هنگام مشاهده جانداران مراقب خود و آنها باشیم.
آماده سازی - انگیزش اولیه
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس سیزدهم
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش