اهداف 🎯
اهداف درسی :
1. مفهوم مخلوط و ویژگی های آن را بشناسد
2. انواع مخلوط ها را بشناسد( همگن - ناهمگن )
3. محلول و مشخصات و انواع آنها را بشناسد
رفتاری :
1. مخلوط را تعریف کند.
2. مخلوط های همگن و ناهمگن را تشخیص دهد
3. روش های جدا کردن مخلوط ها را تشخیص دهد.
4. محلول را تعریف کند و انواع آنها را مثال بزند.
دانستنی های معلم
- مهم : عکس بالا را دقت کنید ☝️
- به کلوئیدها اشاره نکنید
- اغلب کلوئید ها در ابتدایی محلول فرض می شوند
( مه - گرد و غبار و... محلول فرض می شوند)
- روش های جدا کردن همگن ها:
1. اغلب با تقطیر( تبخیر نوبتی مایعات )
2. تبلور ( ته نشین شدن شکر و ... با تبخیر یا سرد کردن )
- روش جدا کردن ناهمگن ها:
1. صافی ( اَلک یا دست ) ( اجیل ها - شن و ماسه و ... )
2. سر ریز کردن ( روغن و آب - موادی که جدا می مانند )
3. براده های آهن با آهنربا جذب و جدا می شوند.
- مهم ترین ویژگی محلول ها ( مخلوط همگن - یکنواخت ) :
1. شفاف هستند.
2. مواد حل شده ته نشین نمی شوند و قابل مشاهده نیستند.
3. با صافی جدا نمی شوند.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل 1-2 : نمونه طرح درس از درس 2 علوم

- در جلسه اول آجیل و تیله و... بیاورید.
- هر چه بیشتر تجسمی کارکنید بهتر است.
- محلول ها را حتما در آزمایشگاه درست کنید.
- بیشتر از خود دانش آموزان کاربکشید.
- کار گروهی و تهیه مخلوط ها در گروه کمک می کند.
آماده سازی - انگیزش اولیه
- نمایش و مقایسه چیزهای خالص ( مانند چند تخمه ) و چیزهای ناخالص ( مخلوط تخمه و آجیل )
- نمایش چند الک و صافی و دستگاه تقطیر - امروز می خواییم کاربرد اینها رو یادبگیریم.
- مخلوط کردن آجیل (میوه) دانش آموزان - کدام بهتر است ، فقط یکنوع آجیل (میوه) یا مخلوط
- بازی ساخت و تشخیص آب قند و آب نمک و آب سرکه. ( این خوبه )
به هر گروه لیوان های یکسان بدید ، آب به یک ندازه بریزند و مواد را حل کنند
بعد یکی را بیرون بفرستید و جای لیوان ها را عوض کنید. حدس بزند هر کدام چیست و کمی از آن بخورد.
نمونه سوال و آزمون
کاربرگ و تکلیف
- فایل اول : کاربرگ اول - کل درس دوم
- فایل دوم : کاربرگ دوم - تا اول محلول ها
- فایل سوم : کابرگ دوم - محلول ها تا آخر
- فایل چهارم : کاربرگ سوم - کل درس دوم
فایل های قابل ویرایش