اهداف 🎯
- هدف کلی : تعدادی از مواد و وسایل به کار رفته را نام برده، در فرایند، مورد بررسی قرار داده و اثرات زیست محیطی آن را گزارش کنند.
مثال : دانش آموز چگونگی خشک کردن خمیر کاغذ و تبدیل آن به ورقه های نازک با سطح صاف را گزارش می کند.

- چک لیست :
1. فلزها چه ویژگی هایی دارند.
2. فلزها کاربردهای گوناگون دارند.
3. فلزها در طبیعت به صورت سنگ معدن یافت میشوند.
4. اسیدها چه ویژگی هایی دارند.
5. اسیدها بر روی فلزها و سنگ مرمر چه اثری میگذراند.
6. کاغذ PH وسیله ای برای شناسایی اسیدهاست.
7. هنگام کار با مواد شیمیایی باید چه نکاتی را رعایت کنند.
8. مصرف مواد شیمیایی در کارخانه ها و... روی محیط زیست چه اثرهایی دارند.
دانستنی های معلم
- نقشه درس 👆👆
- مواد خواص متفاوتی دارند مانند : چگالی-جرم اتمی عناصر و ترکیب های سازنده-رنگ-بو-مزه-اسیدی بازی بودن و... . با دانستن این خواص ما آنها را باهم مقایسه می کنیم و در موقعیت های مختلف بهترین گزینه را برای موضوع ، مورد استفاده قرار می دهیم.
- چگالی : گرم بر حجم ثابت : در یک سانتی متر مکعب ، چه وزنی از هر ماده جا می شود.
یک کیلو آهن با یک کیلو پنبه وزن برابر اما حجم متفاوت دارد :))
- اسیدی بازی بودن :
- ph پایین 7 اسیدی و هر چه پایین تر اسیدی تر. ( هرچه به 0 نزدیکتر اسیدی تر )
- ph بالای 7 بازی و هر چه بالاتر بازی تر. ( هرچه به 14 نزدیکتر بازی تر )
- کاغذ ph برای شناسایی اسیدها و بازها است و انواع مختلف ، با دقت های مختلف دارد.
- هم اسید قوی و هم باز قوی ( صنعتی ) خورنده هستند.
- اسید های خوراکی ترش مزه و بازها اغلب تلخ می باشند.
- بازها مانند پوست پرتقال حالت چسبناک و لزج دارند.
نکات آموزشی
- فراوانی عناصر در زمین و بدن انسان 👆👆
- عنصر : ساده ترین شکلی از ملکول ها که با واکنش شیمیایی نمی توان آن را به مواد ساده تری تبدیل کرد. اغلب عنصرها در طبیعت به حالت ترکیب یافت می شوند و به عبارت دیگر بیشتر عنصرها در طبیعت به حالت آزاد و عنصری یافت نمی شوند.
* مثال : عنصر هیدروژن که فراوان ترین عنصر در جهان هستی است، به صورت آب H2O یا ترکیب های دیگر وجود دارد و به حالت (g) H2 - هیدروژن گازی - یافت نمیشود.
- فلزها نیز در طبیعت به صورت ترکیبهای معدنی (نمکها و ترکیب های یونی) در پوسته زمین (سنگ کره) یافت میشوند.
کاربرگ و تکلیف
- 🌟 لیست فایل(ها) 👆👆 :
فایل اول : کاربرگ درس سوم.
فایل های قابل ویرایش