اهداف
۱. گل ها، میوه ها و دانه های گیاهان آشنا را طبقه بندی کنند.
۲. گیاهان تک لپه و دولپه محل زندگی خود را شناسایی و طبقه بندی کنند.
۳. گیاهان دانه دار را به دو گروه گل دار و مخروط دار طبقه بندی کنند و چرخه زندگی گیاهان آشنا را رسم کنند.
دانستنی های معلم
- برای کاشتن دانه ها وجود خاک، نور، دمای مناسب و آب کافی لازم است.
- برخی از گیاهان را می توان حتی در آب کشت کرد.
- این محیط های کشت را محیط آب کشت یا هیدروپونیک می نامند

- گیاهان دانه دار به دو دسته گیاهان گل دار و مخروط دار طبقه بندی می شوند.
- گیاهان گل دار خود، به دو گروه گیاهان تک لپه و دو لپه تقسیم می شوند.
- آنچه باعث تفاوت گیاهان تک لپه و دولپه میشود، ویژگی های ظاهری و برخی خصوصیات میکروسکوپی بین آن هاست.
- در گیاهان تک لپه دانه یک قسمتی، در صورتی که در دولپه ای ها دانه دو قسمتی است.
- در گیاهان تک لپه ریشه ها اغلب افشان است و در دولپه ای ها ریشه ها اغلب راست هستند.

- هر ریشه از ریشه اصلی و تعدادی ریشه فرعی تشکیل شده است.
- ریشه ها ممکن است به دو صورت مشاهده شوند، افشان و راست
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس یازدهم
فایل دوم : راهنما + نکات مهم - خانم ابوالقاسمی

- روش تدریس پیشنهادی : گردش علمی

- ارتباط با سال های گذشته :
- دانش آموزان در سال اول با قسمت های مختلف گیاه و کاشت دانه آشنایی پیدا کردند
- در سال گذشته نیز با استفاده های مختلف از دانه ها و به ویژه دانه های غذایی آشنا شدند و بخش های تشکیل دهنده یک دانه را آموختند و با انجام فعالیت، چرخه زندگی یک دانه را به خوبی شناختند.
کاربرگ و تکلیف
فایل های قابل ویرایش