اهداف
۱. روی خط زمان، حمله مغول، هلاکو و تیمور را به ایران مشخص کنند.
۲. نقش وزیران ایرانی و فرهنگ ایرانیان مسلمان را بر هدایت و تغییر و خلق و خوی جانشینان مغول ها بیان کنند.
۳. علل رونق معماری و هنر را در زمان ایلخانان و جانشینان تیموریان بیان کنند.
۴. اقدامات مهم شاهرخ را بیان کنند.
۵. چند مورد از شاعران برجسته ایرانی را در این دوره معرفی کنند.
دانستنی های معلم
- به دانش آموزان تأکید کنید که برخلاف مغولان که باعث ویرانی ایران شدند، فرزندان آنان به راه پدران خود نرفتند، زیرا آنان تحت تأثیر فرهنگ غنی و والای ایران قرار گرفتند، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و به عمران و آبادی ایران پرداختند.

- وزیران کاردان ایرانی همچون خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی و خواجه نصیرالدین توسی که هردو از دانشمندان بزرگ ایرانی بودند و از آنها بناهای زیادی چون مسجد، مدرسه، بیمارستان و رصدخانه به جای مانده است را به کلاس معرفی کنید و توضیح دهید آنها سعی می کردند خوی جانشینان مغول را تغییر دهند و با همفکری با آنان بتوانند سرزمین های پهناور را اداره کنند.

- به اقدامات عمرانی و آباد کردن ویرانی ها توسط مردم اشاره کنید و به آنها بگویید آباد کردن این سرزمین پس از آن همه ویرانی توسط گذشتگان ما، کاری بسیار دشوار بوده است، اما مردم ایران همواره پرتلاش و مقاوم بودند و با اراده ای بزرگ آن ویرانه ها را به شهرهایی آباد و پررونق تبدیل کردند.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : جزوه تدریس معلم
فایل دوم : نمونه طرح درس از درس بیست و دوم
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس بیست و دوم
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش