اهداف
1. چگونگی تشکیل یک رود را بیان کنند و روی مدل نشان دهند.
2. منابع آب شیرین را نام ببرند و توضیح دهند.
3. روی نقشه پراکندگی رودها، رودهای مهم ایران، مصب یا شهرهایی که از آنها عبور میکنند را نشان دهند و نام ببرند.
4. علل کمآبی کشور ایران را بیان کنند.
5. چند مورد از عوامل آلوده ٔکننده آب را فهرست کنند.
6. چگونگی حفاظت از منابع آب را بیان کنند
دانستنی های معلم
- میزان مصرف مجاز آب برای یک فرد در شبانه روز 150 لیتر تعیین شده است، اما در ایران متوسط مصرف در شبانه روز بین 250 تا 300 لیتر است.
- تغییرات اقلیمی اخیر باعث شده که پیش بینی هواشناسی دچار مشکل شود و به گفته رسانه ، بارش های مانسونی رخ دهد. این بارش ها بسیار شدید هستند و می توان گفت رودخانه ای را یکجا از آسمان به سر ما می بارند و سیل های شدیدی ایجاد می کنند.
- راه حل کنترل سیل های مانسونی ، جنگل کاری ، سد زدن ، انشعاب دادن به رودخانه ها و در کل اجرای آبخیز داری صحیح با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم منطقه است.
- آبخیزداری : باید کاری کنیم که آب به زیر زمین برود و روی آن جاری نشود و اگر هم جاری شد ، در مسیری حرکت کند که ما می خواهیم.
نکات آموزشی
- بحران آب ( بحران مدیریت : آب هست اما ول است ! ) یکی از مهمترین مشکلات کشور ما در آینده خواهد بود. بنابراین، به موضوع عدم مدیریت به طور جدی توجه کنید و دانش آموزان را نسبت به آن حساس نمایید.
- قنات یکی از ابداعات ایرانیان باستان است. بیش از دوهزار سال پیش، مردم ایران برای مقابله با کمبود آب در نواحی خشک، قنات حفر میکردند و از آبهای زیرزمینی استفاده مینمودند.
آماده سازی
- درس را با فعالیت شماره 1 صفحه 27 شروع کنید. از دانش آموزان بخواهید به طور گروهی همفکری و مشکلات یک روز بدون آب را فهرست کنند.
محتوا کمک آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : جزوه درس ششم
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس ششم