۱. روی تصویر یا طرح نقشه ای، جایگاه زمین را در منظومه شمسی معین کنند.
۲. انواع حرکات زمین (چرخشی و انتقالی) و پیامدهای آن را بیان کنند.
۳. روی کره جغرافیایی، خطوط استوا و نصف النهار مبدأ را معین کنند.
۴. با توجه به مدت زمان گردش وضعی و انتقالی زمین، محاسباتی در این زمینه انجام دهند (برای مثال محاسبه عمر دانش آموزان و تعداد چرخش های انتقالی زمین).
۵. موقعیت جغرافیایی ایران را بر روی کره جغرافیایی نشان دهند.
۶. به صورت گروهی در حیاط مدرسه یک ساعت آفتابی بسازند.