اهداف
۱. روی تصویر یا طرح نقشه ای، جایگاه زمین را در منظومه شمسی معین کنند.
۲. انواع حرکات زمین (چرخشی و انتقالی) و پیامدهای آن را بیان کنند.
۳. روی کره جغرافیایی، خطوط استوا و نصف النهار مبدأ را معین کنند.
۴. با توجه به مدت زمان گردش وضعی و انتقالی زمین، محاسباتی در این زمینه انجام دهند (برای مثال محاسبه عمر دانش آموزان و تعداد چرخش های انتقالی زمین).
۵. موقعیت جغرافیایی ایران را بر روی کره جغرافیایی نشان دهند.
۶. به صورت گروهی در حیاط مدرسه یک ساعت آفتابی بسازند.
دانستنی های معلم
- نکته هست ، زیادم هست ، اما حال گفتن( نوشتن ) ندارم :) !
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس سیزدهم

- فعالیت ساختن ساعت آفتابی را در حیاط مدرسه انجام دهید.
- بهتر است این تمرین در چند روز انجام شود و در صورت امکان، این فعالیت در دو فصل انجام شود تا هم مفهوم تغییر زاویه زمین نسبت به خورشید مشخص گردد و هم تفاوت زمان تابش خورشید را در فصل های مختلف متوجه شوند

- دانش آموزان را به گروه هایی تقسیم کنید و به هر ۶ نفر یک کره جغرافیایی بدهید. سپس به آنها توضیح بدهید جغرافی دانان برای اینکه بتوانند نقاط مختلف کره زمین را مطالعه کنند خطوط فرضی را بر روی کره جغرافیایی ترسیم کرده اند تا بهتر بتوانند زمین را مطالعه و بررسی کنند

- می توانید با برش زدن یک توپ پلاستیکی مفهوم نیم کره را منتقل کنید.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس 13
فایل های قابل ویرایش