اهداف
۱. روی نقشه یا کره جغرافیایی، شبه جزیره عربستان و شهرهای مقدس مکه و مدینه را نشان دهند.
۲. روی نقشه ایران، جهت قبله بعضی از شهرهای ایران را نشان دهند.
۳. شرایط پیامبر و یارانش در شعب ابی طالب را بیان کنند.
۴. روی خط زمان، رویدادهای مهم زمان پیامبر را نشان دهند.
۵. گزارشی از خاطرات سفر حج یکی از اعضای فامیل و آشنایان را تهیه کنند و در کلاس ارائه کنند.
۶. روزهای ۱۷ ربیع الاول و ۲۷ رجب را در تقویم پیدا کنند و مناسبت های آنها را بیان کنند.
دانستنی های معلم
- پیدا کردن جهت قبله: آنها در پایه چهارم کتاب مطالعات اجتماعی با جهات اصلی و فرعی آشنا شده اند. بنابراین، جهت جنوب غربی را به خوبی می شناسند. شما می توانید با استفاده از یک دستگاه ساده قبله نما پیدا کردن جهت قبله را در کلاس یا حیاط مدرسه به دانش آموزان آموزش دهید. نظر دانش آموزان را به دعوت پیامبر جلب کنید و برای آنها توضیح دهید که کافران، پیامبر گرامی اسلام را تحت فشار قرار دادند.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : جزوه تدریس معلم
فایل دوم : نمونه طرح درس از درس پانزدهم

- تدریس را طبق روال داستانی کتاب پیش ببرید و با صدای بلند و رسا بخوانید. هنگام خواندن داستان با زیر و بم دادن به صدا، فضایی به وجود بیاورید که دانش آموزان موضوع را مجسم کنند. در هنگام خواندن داستان، گاهی داستان را قطع کنید و سؤال بپرسید. در مورد منطقه زیارتی مکه و مدینه که محور اصلی داستان است، با توجه به اطلاعات دانش آموزان بر اهمیت این شهرها تأکید کنید و موقعیت جغرافیایی شبه جزیره عربستان را بر روی نقشه نشان دهید.
آماده سازی - انگیزش اولیه
- می توانید متن این درس را با صدای بلند بخوانید و حالت قصه گویی داشته باشید. از دانش آموزان بپرسید:
- آیا تا به حال به شهری زیارتی رفته اید؟
- چه کسانی تجربه سفر به شهرهایی چون مشهد، قم، شیراز یا شهرری را داشته اند؟

- اجازه بدهید ولو یک نفر از دانش آموزان، خاطرات خود را از سفر به یک شهر زیارتی بیان کند.
- علاقه و احساس بقیه دانش آموزان را درباره سفر به مناطق زیارتی، جویا شوید.
- از آنها بپرسید دوست دارند به کدام منطقه زیارتی سفر کنند.

- با نشان دادن تصاویر درس که مراسم استقبال از حجاج را نشان می دهند و برای دانش آموزان جذابیت دارد، از آنها بپرسید:
- آیا تا به حال چنین مراسمی را دیده اند؟
- کجا و چه زمانی؟
- خودشان در این مراسم مشارکت داشته اند؟ چگونه؟

- در هنگام خواندن داستان، گاهی داستان را قطع کنید و سؤال بپرسید.
- برای مثال والدین در چه فرودگاهی پیاده شده بودند و به چه شهرهایی سفر کرده بودند؟
- بزرگ ترین و مهم ترین مسجد دنیا چه نام دارد و در کجا قرار گرفته است؟
- پس از پرسش و پاسخ دوباره، داستان را ادامه دهید.
محتوا کمک آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : جزوه درس پانزدهم
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس پانزدهم
فایل های قابل ویرایش