اهداف
1. مفهوم گروه را بیان کنند و گروه را از غیر گروه تشخیص دهند.
2. نکات مربوط به عضو مؤثر گروه بودن را بیان و رعایت کنند.
3. با راهنمایی معلم، یک گروه تشکیل دهند و فعالیت هایی انجام دهند.
4. دربارهٔ انتخاب و خصوصیات نماینده و انتظارات خود از شورای دانش آموزی مدرسه، اظهارنظر کنند.
5. معنی و مفهوم شورا را بیان کنند.
دانستنی های معلم
- مبحث «عضو مؤثر بودن در گروه» در کتاب پایه پنجم، فرصت خوبی برای تربیت اجتماعی در زمینه کار گروهی فراهم میکند. این فرصت را مغتنم بشمارید و با آموزش نکات و جنبه هایی که دانش آموزان باید در کارهای گروهی رعایت کنند، در طی سال تحصیلی، مهارت های آنها را در مشارکت در زمینه های مختلف ارتقا دهید.
نکات آموزشی
- همواره میبینیم که در گروه ها ، چند نفر فعال و پر جنب و جوش هستند و چند نفر غیر فعال و بی تحرک می باشند. برای حل این مشکل ، نکات مهم «عضو مؤثر بودن در گروه» را آموزش دهید. سپس از دانش آموزان بخواهید با خط خوش این نکات را روی مقوا بنویسند و به دیوار کلاس نصب کنید تا برای مدتی این نکات جلوی چشمان آنها باشد.
- یکی از موارد مهمی که باید آموزش داده شود بحث شوراهای دانش آموزی است. نکته قابل توجه این است که تدریس این موضوع، تقریباً همزمان با اجرای انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس است.
آماده سازی
- تصویر صفحه 16 را به دانش آموزان نشان دهید و از آنها بخواهید در مورد این تصاویر با یکدیگر گفتوگو کنند و فعالیت 1 و 2 را انجام دهند. می توانید تصاویری علاوه بر تصاویر کتاب نمایش دهید.
- انیمیشن ، کلیپ ، شعر
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس چهارم