اهداف
۱. آشنایی با زندگی و ویژگی های پیامبر اکرم(ص) در دوران کودکی
۲.احساس علاقه و محبت نسبت به پیامبر اکرم (ص) و اعمال و رفتار ایشان
۳.ادای احترام نسبت به پیامبر اکرم (ص)
۴.تلاش برای الگو گرفتن از زندگی و شخصیت پیامبر اکرم (ص)
۵.آشنایی با پیام قرآنی
دانستنی های معلم
- ممکن است برای دانش آموزان این سؤال مطرح شود که چرا پیامبر اکرم(ص) نزد دایه زندگی می کردند و پیش مادر خودشان
نبودند؛ در پاسخ می توانید چنین توضیح بدهید:
افراد قبیله بنی سعد هر ساله به مکه می آمدند تا کودکان شیر خوار را با خود به صحرا ببرند و از آنها نگهداری نمایند. از این طریق هم درآمدی برای خود کسب می کردند و هم کودکان مکه در هوای پاک صحرا رشد می نمودند و از گزند بیماری ها بیشتر در امان می ماندند و مقاوم و نیرومند و با نشاط بار می آمدند.
علاوه بر این، کودکان در میان مردم بادیه نشین، زبان فصیح عربی را نیز می آموختند. آن سال حلیمه نیز همراه شوهرش با قبیله بنی سعد به مکه آمدند. آمنه مادر بزرگوار پیامبر اکرم(ص)، همانند بقیه مادران قبیله قریش حضرت محمد(ص) را که شیرخوارهای یتیم بود به حلیمه سپرد تا فرزندش از مواهب زندگی در صحرا بهره مند گردد.
متأسفانه یکی از آفت های جامعه امروز گرایش به برخی خرافات و باورهای غلط است که موجب رو آوردن برخی به فال بینی، رمالی، طلسم و برخی دیگر از رسومات غلط می شود. تمامی این موارد در دین اسلام به شدت نفی شده است و تأکید گردیده که سرنوشت تمامی انسان ها در گرو اعمال خود و تحت اراده الهی رقم می خورد. از این رو، تنها با توکل بر خدا و تلاش در جهت انجام وظایف الهی، می توان سرنوشت نیکی را برای خود رقم زد.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه کاربرگ درس سوم

- روش تدریس پیشنهادی : پرسش و پاسخ - بحث گروهی - سخنرانی

- مفاهیم کلیدی : مهربانی ، همدردی با دیگران ،علاقه به کار و تلاش تفکر و ایمان به خدا
آماده سازی - انگیزش اولیه
- توصیه هایی برای شروع مناسب تدریس:
1. متن درس را همانند یک قصه، حس و حالی مناسب و متناسب با موقعیت آن برای دانش آموزان بخوانید.
2. بهره گیری از فن « قصه خوانی» نیز مناسب است. هنگام خواندن درس توقف، تأمل ها، نگاه های معنادار شما به بچه ها، حرکات سر و صورت و... همه می تواند از متن درس به عنوان یک متن زنده و تفکر برانگیز، ابزاری مناسب برای ایجاد فرصت یادگیری بسازد.
3. برای اینکه کودکان به ویژه خردسالان به مفاهیم واقعی از پیامبر دست یابند و از او یک موجود فوق العاده به دور از ویژگی های یک انسان تصور نکنند، می توان از چنین عباراتی استفاده کرد:
ما نمیدانیم که حضرت محمد(ص) چه چهرهای داشته است. ما هیچ تصویر نقاشی شده ای از او هنگامی که بر روی زمین زندگی می کرده، در دست نداریم.
4. حضرت محمد (ص) یک انسان درستکار بوده است، انسانی مثل ما. او می خورده، می نوشیده، و می خوابیده است، مثل ما. او هم در کودکی مثل یک کودک بازی میک رد، مثل ما. وقتی که سرد بود، او هم می لرزید، مثل ما. وقتی که گرم بود، او هم عرق می کرد، مثل ما.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس سوم
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش