اهداف
۱. آشنایی با دعا به عنوان راه گفت وگو با خداوند و بیان خواسته های ما با او
۲. تمایل به دعا کردن و گفت وگو با خداوند
۳. آشنایی با نیازمندی انسان به نعمت های الهی
۴. بیان خواسته ها و آرزوهای خود با خداوند در قالب یک دعای ساده
۵. شکرگزاری نسبت به نعمت های بی شمار خداوند، به شیوهای مناسب
۶.آشنایی با پیام قرآنی
دانستنی های معلم
- متأسفانه یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم، خلوت نکردن با خود و خدای خود به منظور مناجات و گفت وگو با خداست. فرهنگ مناجات با خدا که از معصومین به ما رسیده است، نشانگر آن است که هر انسانی بایستی بخشی از لحظات خود را به دعا و مناجات با خدا اختصاص دهد. این امر علاوه بر برکات و ثمرات معنوی ای که در زندگی ما دارد، موجبات آرامش روزانه قلب و خاطر ما را نیز فراهم می آورد.

- در روایت ما یکی از بهترین لحظات برای دعا به درگاه خداوند هنگام بارش باران است؛ زیرا باران رحمت خداست و ریزش آن نشانگر نزول رحمت الهی است و این بهترین فرصت برای بهره گیری از این رحمت است. از دیگر زمان هایی که در روایات ما زمان مناسبی برای دعا به درگاه الهی معرفی شده و این زمان ها را در اجابت دعا مؤثر دانسته اند، موارد زیر است :
الف) به هنگام شنیدن صدای اذان
ب) به هنگام شنیدن صوت قرآن
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس دوم

- روش تدریس پیشنهادی : پرسش و پاسخ – بحث گروهی – سخنرانی
- مفاهیم کلیدی : نعمت - دعا - نیازمندی - بخشندگی - شکرگزاری
آماده سازی - انگیزش اولیه
- توصیه هایی برای شروع مناسب تدریس:
1. از دانش آموزان بخواهید جمله های ناتمام را که حاوی دعاهای مختلف است کامل کنند.
- چون خداوند همه اعمال ما را می بیند، دعا می کنم.................
- خدایا، از تو می خواهم اگر کار بدی کردم............... و نمونه هایی از این قبیل.
2. دعایی که یکی از کودکان بخواند و دیگران با دقت گوش کرده«آمین» بگویند نیز مؤثر است و می تواند شروع مناسبی برای تدریس باشد.
3. از دانش آموزان سؤال کنید:
- فکر می کنی پدر و مادرت چه دعایی برای تو می کنند؟
- با طرح این پرسش ها فضایی برای اندیشه و تفکر بیشتر درباره درس را برای دانش آموزان ایجاد می کنید.
- سعی کنید مفهوم دعا در جملات دانش آموزان، نمایان باشد.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس دوم
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش