اهداف
۱. آشنایی با حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی
۲. احساس علاقه نسبت به حضرت ابراهیم(ع) و اعمال و رفتار ایشان
۳. ادای احترام به حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی
۴. آشنایی با پیام قرآنی.
دانستنی های معلم
- حضرت ابراهیم(ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی، از رسولان اولوالعزم و جد پیامبر (ص) است.
- او نیز از کودکی، همانند پیامبر (ص) خداپرست بود، ولی در میان اقوامی زندگی می کرد که غیر خدا را می پرستیدند.
- برخی به پرستش اجرام آسمانی مثل ماه و خورشید و ستاره مشغول بودند و برخی به پرستش بت ها اشتغال داشتند و در این میان، نمرود پادشاه سرزمین بابل نیز ادعای خدایی می کرد.
- حضرت ابراهیم(ع)با هر گروهی مطابق اعتقادشان احتجاج می کرد و به لطف الهی آنها را شکست می داد.
- در برابر کسانی که به «رب» بودن اجرام آسمانی اعتقاد داشتند با استناد به طلوع و غروب و ناپایداری آنها تبری خودش را اعلام کرد.
- در برابر کسانی که به ربوبیت بت ها معتقد بودند نیز با ماجرای شکستن ب تها و گذاشتن تبر بر روی دوش بت بزرگ، ناتوانی بت ها را به اثبات رساند.
نکات آموزشی
- روش تدریس پیشنهادی : پرسش و پاسخ – بحث گروهی – سخنرانی

- مفاهیم کلیدی :
حضرت ابراهیم(ع)
نمرود
بت پرستی
خداپرستی

- در اين درس دانش آموز ياد می گيرد که يک انسان خداپرست از هيچ کس و هيچ چيز جز خدا نمی ترسد و زير بار زور ديگران نمی رود. با آنکه در زمان حضرت ابراهيم، کسی جرأت مخالفت با نمرود را نداشت، اما حضرت ابراهيم در برابر او ايستاد و هيچ ترسی از او به دل راه نداد؛ زيرا کسی که به خدا ايمان دارد از غير خدا نمی ترسد.
آماده سازی - انگیزش اولیه
- توصیه هایی برای شروع مناسب تدریس:
1. با توجه به ساختار داستانی این درس، بهترین شروع، ایجاد شوق برای شنیدن داستان در کودکان است. فرصت مناسبی را به تعریف داستان درس و سپس خواندن آن ــ یا به عکس ــ اختصاص دهید.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس چهارم
فایل های قابل ویرایش