اهداف
۱. آشنایی با نام قیامت به عنوان روز جدایی
۲. آشنایی با ویژگی های بهشتیان و جهنمیان
۳. تمایل به انجام وظایف خود برای قرار گرفتن در گروه خوبان
۴. تلاش برای بهتر عمل کردن
۵. توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس
دانستنی های معلم
- اصل لغت «فصل» به معنی جدا کردن است. جدایی حق از باطل، جدایی صفوف مؤمنان و صالحان از کافران و مجرمان، جدایی برادر از برادر، و پدر و مادر از فرزند. و جدایی سرنوشت خوبان و بدان. از آیات سوره مدثر به خوبى استفاده مى شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلى قطع نمى گردد. مجرمان در پاسخ سؤال بهشتیان که شما چرا اهل دوزخ شدید؟ به چهار گناه بزرگ خویش در این مورد اعتراف مى کنند:

- ما از نمازگزاران نبودیم.
- دوم اینکه ما اطعام مسکین نمى کردیم.
- سوم اینکه ما پیوسته با اهل باطل همنشین و هم صدا مى شدیم.
- چهارم اینکه ما همواره روز جزا را انکار مى کردیم تا زمانى که مرگ ما فرا رسید.
نکات آموزشی
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : نمونه طرح درس از درس هفدهم

- مفاهیمی که باید به آنها اشاره نمود :
- قیامت
- فصل
- روز جدایی
- بهشتیان
- جهنمیان
آماده سازی - انگیزش اولیه
- می توانید عنوان درس را روی تابلو نوشته و با استفاده از بارش فکری از دانش آموزان بخواهید تا در رابطه با این دو کلمه صحبت کنند و با پرسش های مناسب آنها را به هدف درس نزدیک کنید.
- می توانید نمایشنامه ای از متن درس تهیه کنید تا دانش آموزان آن را اجرا کنند یا از دو دانش آموز
- بخواهید که هر کدام یک قسمت را اجرا کنند و هم زمان با خواندن آنها تصاویر و صداهای متناسب مثل صدای جویبار، انواع پرندگان و... را پخش کنید تا با تجسم صحنه ها، جذابیت درس بیشتر شود.
- می توانید از دانش آموزان بخواهید سر خود را روی میز بگذارند و چشم خود را ببندند و بگویند با شنیدن صداهایی که پخش می کنید چه تصوری در ذهنشان می کنند و با استفاده از تصاویر ذهنی آنها وارد موضوع درس شوید. برای شروع می توانید از نیایش استفاده کنید و با توجه به دعاهای دانش آموزان برای روز قیامت وارد درس جدید شوید.
کاربرگ و تکلیف
- مشخصات فایل(ها) 👆 :
فایل اول : کاربرگ درس هفدهم
آزمون و نمونه سوال
فایل های قابل ویرایش