دانشآموز با اختلالات رفتاری به فردی گفته میشود که با وجود دارا بودن هوش مرزی یا بالاتر، رفتار اجتماعی ـ عاطفی وی از حیث فراوانی، شدت، مداومت و شرایط ظهور، تفاوت معنیداری با رفتار افراد همسن خود داشته باشد و این تفاوت مانع استفاده او از آموزشوپرورش عادی میشود.
هدف کلی از آموزش و توانبخشی این گروه از دانشآموزان، پیشگیری، شناسایی، ارزیابی، اصلاح و کاهش مشکلات رفتاری و ارائه خدمات متناسب به منظور ایجاد سازگاری مطلوب در زمینههای فردی و اجتماعی و تا حد امکان بازگشت آنان به جریان آموزش و پرورش عادی است.