تعاریف
این دانش‌آموزان، با وجود برخورداری‌ از هوش‌ طبیعی‌ و نداشتن‌ نقص‌های حسی یا آسیب‌های‌ شدید مغزی‌ و نداشتن‌ مشکلات‌ شدید عاطفی‌ ـ اجتماعی‌، قادر به‌ بهره‌گیری‌ کامل‌ از امکانات‌ آموزش‌‌ و‌ پرورش‌ عادی‌ نیستند و در یک‌ یا چند ماده درسی‌ ضعف‌ محسوس‌ و مشهود دارند.

** انواع رایج ناتوانایی‌های یادگیری :

1. دیسلکسیا : مشکل در خواندن
اشکال در خواندن، نوشتن، هجی کردن، صحبت کردن

2. دیسکلکولیا : اختلال یادگیری در ریاضی
اشکال در حل مسائل ریاضی، خواندن ساعت، استفاده از پول

3. دیسگرافیا : اختلال یادگیری در نوشتن
دست‌خط بد، اشکال در هجی کردن، سازماندهی نظرات

4. دیسپرکسیا : ناتوانی یادگیری در مهارت‌های حرکتی (اختلال یکپارچه‌سازی حواس)
اشکال در هماهنگی دست و چشم، تعادل، زبردستی

5. دیسفازیا/آفازیا : ناتوانی یادگیری زبان
اشکال در درک زبان شفاهی، درک مطلب ضعیف
اختلال پردازش شنوایی، اشکال در شنیدن تفاوت بین اصوات
اشکال در درک مطلب و زبان
اختلال پردازش بینایی، اشکال در تفسیر اطلاعات دیداری
اشکال در نقشه‌خوانی، جداول، نمادها و تصاویر
اختلالات یادگیری نوشتاری
- عکس اول : نمونه های مشکلات نوشتاری که می توانند علائم اختلالات نوشتاری باشند 👆
- فایل اول : کتاب درمان اختلالات دیکته 👆

** دلایل «اختلال نوشتاری» به شش دسته تقسیم می شود :
1. مشکلات فضایی-بصری : ناتوانی در تشخیص جهت ها ( جلو-عقب از رو-زیر از بالا-پایین و چپ-راست ) و فاصله ها و اندازه ها
2. مشکلات موتور نوشتار : مشکلات ماهیچه ها و اعصاب و عدم هماهنگی آن ها
3. مشکلات پردازش زبان : عدم توانایی درک قوانین و متن ها
4. مشکلات املا - دست خط : اختلالات یادگیری نوشتاری 👉👉
5. مشکلات گرامر : جمله بندی نادرست. استفاده نادرست از نشانه ها.
6. مشکلات سازمان زبان : تبدیل های گفتار-نوشتار نادرست. جملات مبهم و ناکامل و...

** انواع «اختلالات یادگیری نوشتاری» :
1. مشکلات دست خط
2. مشکلات املا نویسی ( دیکته )
3. مشکلات ترکیب